

Rozpoczynamy konsultacje społeczne dotyczące nowego układu komunikacyjnego w centrum Pomiechówka (tak zwana mała obwodnica Pomiechówka). Konsultacje potrwają do 2 lutego i przyjmą dwie formy:
Serdecznie zachęcamy do udziału w konsultacjach.
Przedstawiona koncepcja to pomysł na udrożnienie przejazdu przez centrum miejscowości, opracowana w porozumieniu z PKP i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz inżynierami z firmy ViaInfra. Zadania nie zrealizujemy samodzielnie – potrzebujemy do niego partnerów i wsparcia finansowego, które można uzyskać w ramach ogłaszanych konkursów grantowych.
Konsultacje są pierwszych krokiem w celu złożenia wniosku aplikującego o dofinansowanie zadania. Najbliższy termin, w którym możemy wystąpić z wnioskiem, mija 5 lutego. Chcemy wykorzystać tę szansę.
Będziemy wdzięczni za Państwa zaangażowanie i aktywny udział w konsultacjach, konstruktywne uwagi i pomysły. Wierzymy, że wspólnymi działaniami jesteśmy w stanie wypracować najlepsze z możliwych rozwiązań na poprawę naszego codziennego funkcjonowania na drodze krajowej 62.
Szanowni mieszkańcy!
Z racji wielu pytań i telefonów dotyczących przebiegu nowego ciągu komunikacyjnego, postaramy się zbiorczo odpowiedzieć na wszystkie merytoryczne pytania. Zachęcamy – nim pochopnie podejmiecie decyzję o zanegowaniu pomysłu, przyjdźcie na spotkanie konsultacyjne 28 stycznia i posłuchajcie o szczegółach dotyczących projektu. Może się okazać, że kolejna taka szansa na częściowe odciążenie Pomiechówka pojawi się dopiero za kilkanaście lat. Nim oddacie swój głos, nim negatywnie wypowiecie się na temat koncepcji, bądźcie pewni, że znacie wszystkie szczegóły. Przybądźcie na spotkanie!
Wiadukt i tunel w centrum, w pasie drogi krajowej 62
Oba rozwiązania dokonałyby nieodwracalnych zmian w krajobrazie centrum miejscowości. Musimy zobaczyć, że takie inwestycje „zrównałyby z ziemią” całe centrum miejscowości. Porównywanie naszej gminy do Nowego Dworu Mazowieckiego i miejskiego wiaduktu jest niezasadne, bo wiaduktem w Nowym Dworze Mazowieckim nie jeżdżą tiry. Wyobraźmy sobie, co będą czuli mieszkańcy ulicy Modlińskiej i Serockiej, których nieruchomości znajdą się w sąsiedztwie dużej betonowej konstrukcji. Tunel w centrum? A co z dojazdem do takich ulic jak Nasielska, Szkolna, Kolejowa, Przytorowa? Pamiętajmy, że powstały tunel musiałby być zbudowany dla tirów (!). Ogromne koszty. W tym rozwiązaniu wciąż mamy ruch ciężki w ścisłym centrum Pomiechówka.
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Pomiechówka
Zwróćmy uwagę, że w obecnej koncepcji wyprowadzamy ruch ciężki z centrum Pomiechówka, kierując go lasami, poza tereny zabudowane. Nowo zbudowana droga będzie drogą GP (zarządzaną przez GDDKiA), zaś od Nasielskiej aż do przejazdu droga będzie drogą gminną! Dla mieszkańców miejscowości Brody, Brody-Parcele (2366 mieszkańców!), oznacza to brak ruchu ciężkiego przy ich domach. Bezpieczna przestrzeń dla pieszych i rowerzystów! Ścisłe centrum, park przy urzędzie – bez uciążliwości ruchu tranzytowego, który odbędzie się tzw. małą obwodnicą. Zyskują też mieszkańcy ulicy Nasielskiej, bo ruch po ulicy będzie tylko lokalny – wszyscy udający się do Nasielska (a dane pokazują, że podróżujących tą trasą jest coraz więcej), pojadą nowo wybudowaną drogą.
Tunel Broniewskiego – Pogodna
To jedno z ważniejszych planowanych przedsięwzięć i nie porzucamy planów jego realizacji, ale – jest to rozwiązanie doskonałe w sytuacji, w której najpierw zostanie zrealizowana mała obwodnica, która skieruje ruch poza nasze tereny zabudowane (w przeciwnym razie – wszyscy mieszkańcy rejonu ulic Pogodnej, Broniewskiego musieliby udźwignąć ciężar zwiększonego ruchu). Warunki konkursu PKP uniemożliwiają aplikowanie na wiadukt i tunel. Chcemy, by tunel Broniewskiego – Pogodna powstał jako alternatywa przejazdu, ale jeśli będziemy pewni, że będzie alternatywą dla mieszkańców, nie stanie się alternatywą dla podróżujących na przykład do Nasielska.
Terminy
Wiemy, że lepszym rozwiązaniem byłaby obwodnica rozpoczynająca się od Stanisławowa, ale musimy być jako społeczeństwo świadomi, że jest to perspektywa najprawdopodobniej 10 lat. Tyle potrzeba na przygotowanie pełnej dokumentacji, znalezienie partnerów, sfinansowanie i realizację (m.in. most przez Wkrę). Nic nie stoi na przeszkodzie, by dalej procedować ten pomysł. Wdrażając obecną koncepcję realizujemy część „dużej obwodnicy”. Zamiast polegać na przypuszczeniach, uwierzmy inżynierom drogownictwa – nowe rozwiązanie udrożni przejazd. Przejazd kolejowy będzie wciąż zamykany, ale w sposób znaczący ułatwimy podróżowanie przez centrum.
Pociągi będą jeździły częściej
Pociągów będzie coraz więcej. Już dziś władze PKP podkreślają, że mamy projektować wiadukt z rezerwą terenu pod kolejne dwa tory.
Lasy
Zarówno w małej, jak i dużej obwodnicy nie unikniemy wycinki drzew. W wariancie obwodnicy od Stanisławowa dodatkowo trasa przebiega bliżej rezerwatu przyrody.
Ankieta
Zgodnie z zarządzeniem wójta gminy Pomiechówek wyniki ankiety zostaną opublikowane.
Koszty
Szacujemy, że „mała obwodnica Pomiechówka” to koszt 200 mln złotych. PKP i GDDKiA deklarują dziś możliwości wsparcia finansowego w realizacji tej koncepcji.
Przedstawiony pomysł to koncepcja, na którą każdy z Was ma wpływ. Czekamy na konstruktywne pomysły i sugestie.
20 stycznia wójt gminy Dariusz Bielecki omawiał koncepcję z radnymi i sołtysami. Zachęcamy do kontaktu z przedstawicielami samorządu również w waszych miejscowościach.