Żółty szlak.jpg

Żółty szlak

Żółty szlak o długości około 12 km, w całości przebiega po terenie gminy Pomiechówek i jest szlakiem typowo leśnym. Startuje w centrum Pomiechówka, gdzie warto zwrócić uwagę na figurę św. Anny, pomnik przyrody liczący ok. 200 lat – sosnę Annę, oraz pomnik poświęcony ofiarom Fortu III. Szlak skręca w las, obok parku linowego i przecinając szosę, prowadzi do polany przed leśniczówką, gdzie znajduje się duża zadaszona wiata – miejsce piknikowe. Korzystanie z wiaty jest możliwe po wcześniejszym uzgodnieniu z Leśnictwem Pomiechówek. Dalej szlak pokrywa się częściowo z leśną ścieżką dydaktyczną. Idąc drogą pod górę, warto zwrócić uwagę na nieco schowany w lesie, po prawej stronie, pomnik upamiętniający katastrofę samolotu Orlik. 25 stycznia 1996 r. zginęli tu śmiercią lotnika dwaj piloci doświadczalni. W miejscu katastrofy znajduje się tablica i skrzydło samolotu. Po wędrówce przez las i pożegnaniu ścieżki dydaktycznej, szlak prowadzi obrzeżami Rezerwatu Pomiechówek. Jest to wyjątkowy i bardzo ciekawy odcinek, gdyż mamy tu do czynienia z lasem zbliżonym do naturalnego. Idąc leśną ścieżką napotykamy ślady bytowania zwierząt i powalone w poprzek drzewa. Niektóre z nich są spróchniałe, porośnięte mchem. Jest to bajkowa sceneria leśnej głuszy, przez którą trzeba się przedzierać. Kontynuując wędrówkę, należy pilnować oznaczeń, gdyż łatwo się zgubić w gęstym lesie. Dalej dochodzimy do szerokiej, brukowanej, leśnej drogi, która doprowadzi nas do drogi asfaltowej prowadzącej do Goławic Pierwszych. Tutaj nieopodal skrzyżowania, warto zwrócić uwagę na pomnik przyrody nieożywionej, gnejs biotytowy, znajdujący się nieco w lesie. Dalej szlak schodzi w dół nad rzekę, po czym nie dochodząc do kładki w Kosewku, znowu prowadzi w górę, aż wchodzi w urozmaicony teren leśny. Na początku trzeba pokonać ruchliwą drogę z zakrętami. Można tu podziwiać liściasty las bukowy, który szczególnie pięknie wygląda jesienią. W dalszym odcinku, szlak ponownie schodzi w kierunku rzeki, prowadząc ciekawym, pagórkowatym kawałkiem lasu i łączy się ze szlakiem niebieskim. Na koniec można złapać oddech wędrując rozłożystą łąką wzdłuż Wkry. Szlak żółty, tak jak niebieski, skręca pod górę i kończy swoją trasę przy pętli autobusowej w Goławicach Pierwszych. Czas wędrówki zajmie nam ok. 3,5 h.